1969 Morris Mini Cooper S Mk-II1969年式 モーリス ミニクーパーS Mk-II
PRICE SOLD OUT UPDATE: TUESDAY,JUNE,21,2016 売約済車体番号:12MC-0078N
・低走行の正規ディーラー車
・前オーナーによる、23年にも及ぶ寵愛
・未だに高い人気を誇るクラシックミニのハイパフォーマンス版
"走行僅か18,000kmのハイパフォーマンス・クラシックミニ"
ここに紹介する1969年 モーリス ミニクーパーS マークIIはクラシックミニのハイパフォーマンスモデルとして人気を博した1台です。 当時の正規ディーラーであった日英自動車によって輸入され、1993年に前オーナーが入手して以来23年にも渡り大切に扱われてきました。 オドメーターは僅か18,000kmをさす、驚くほど低走行の個体です。
エクステリアで目に入ってくるのが鈍いシルバーに輝くRAYDYOT製のミラーで、古くからレーシングカーに使われており、シャープな形状が大きな特徴です。 ナンバーフレーム上のプラスチックパーツですが、当時ディーラー車のみに装着されたパーツで、これも車両の純正さを良く物語っていると言えます。
各所にバランスよく手が入れられており、レベルの高いチューニングを受けています。 クーパーSマークIIはオリジナル状態で1275ccのエンジンを搭載していますが、1293ccという定番の排気量へと僅かにアップされています。 カムシャフトは73度プロファイルのラリーカムとされ、バルブスプリングも強化され、クランクシャフトのバランス取りがされる等エンジン本体までモディファイされています。 キャブレターにはSUーH4ツインが使われ、排気系にはタコ足とオリジナルのステンレスマフラーを装備するなど、まさにフルチューンと呼べる内容です。
駆動系は軽量フライホイールとストレートカットMTを備え、高いレスポンスとスパッと決まるシフトフィールを実現しています。 また、アクセルペダルがピロボール化された事によりペダルの動作がスムーズになり、これもエンジンのレスポンスアップに貢献している事は間違いありません。 高められたパワーに対応するため、足回りにはスタビライザーとコニのショックが奢られました。 足回りに使われているハイドロラスティックサスペンション、通称ハイドロですが、非常にトラブルの起きやすいパーツのため前オーナー様が交換をしており、これは安心に繋がるメンテナンスと言えます。
インテリアではタコメーターにかつてその正確さからF1でも使われたスミス製のクロノメトリックを使用している以外はオリジナルに保たれています。 ETCも装着され、ハイウェイでのドライブをより快適なものとしています。
試乗担当 武井 : 運転しながら思い出したのはボディサイズも排気量も違いますが、昨年グレートレースで乗った1969年式ハコスカGT-Rのフィーリングでした。 ハコスカは長距離を走り抜いた事に感動しましたが、ミニは走り出した瞬間に只者ではないと感じました。 これ以上ないほどスムーズに吹け上がるエンジンと、見事なマッチングとタッチを見せるストレートカットのMTに、神経質なところがないクラッチ。 僕が今まで乗った中で1番のミニであり、率直な印象は恐るべしレーシングミニというものでした。
"ミニの歴史"
ミニは1959年にBMC(ブリティッシュ・モーター・コーポレーション)によって生を受けた、世界で最も名の売れた大衆車の一つです。 優れたデザインとコンパクトなサイズを武器に40年以上にわたって生産され、日本でも高い人気を博しました。
1952年に誕生したBMCはスエズ動乱からの石油価格高騰を背景に、4人乗りのコンパクトカーの開発に取り掛かり、横置きエンジンの前輪駆動というレイアウトを持つ機敏で経済的でしかも安価な車を誕生させる事に成功しました。
ミニはのちに高性能版の”クーパー”が加わり、さらに998ccから1275ccまで排気量を拡大した”クーパーS”が追加され、ハイパフォーマンスミニの代名詞として定着していきます。
初代のマーク1に始まったミニはバリエーションを拡充させながら改良を繰り返し、マーク10まで世代交代をしていきましたが、その生産や販売会社は何度も変わりました。
BMWに買収された1994年以降も、BMW自身の手になるオールニューミニを発表する2000年まで生産が継続され、ラインオフした合計台数は530万台にも上りました。
Chassis number:12MC-0078N
・Low-mileage, officially-imported example
・Lovingly cared by previous owner for over 20 years
・High performance classic Mini with unsurpassed popularity
“Low-mileage example of highly sought-after Mini.”
This 1969 Morris Mini Cooper S MK2 introduced here is a high performance sibling of classic Mini sought-after by a great number of enthusiasts. This car was officially imported by NICHIEI JIDOSHA, the then official dealership, and sold to the previous owner in 1993 where it ended up staying for 23 long years under his loving care. It is an extremely low-mileage example that has only recorded 18,000 km after all these years.
As for the exterior, the first thing that come into your eyes probably is the unpolished silver side mirrors by RAYDYOT. This type of mirrors characterized by their pointed-shape have been used in race cars since old days. Plastic parts found right above the rear license plate were installed exclusively for the official imports so that it proves the high degree of originality for this example.
It has been thoroughly modified in a well-balanced manner. For example, while the original Cooper S Mark II was equipped with a 1275cc motor, this individual carries a slightly enlarged 1293cc unit. In addition, the list of internal upgrades carried out on this in-line four includes a 73-degree-profile rally-ready camshaft, reinforced valve springs, and camshaft balancing. Its fuel is supplied by twin SUーH4 carburetors while its burned gas is discharged via an exhaust manifold and free-flowing stainless-steel exhaust.
The drivetrain features a lightweight flywheel and straight cut transmission in order for high responsiveness and crisp shift feel. The gas pedal is now actuated through a spherical joint for smoother operation and it further contributes to the responsiveness of the power unit as well. To handle the boosted output from its engine, this Mini's suspension system is also upgraded with KONI shocks and supplemented with an anti-roll bar. Its often-troublesome hydrolastic suspension unit has been replaced with new by the previous owner and this should be one big reassurance for the next caretaker.
Every interior component has been kept original except for the rev counter that was replaced with Smiths chronometric once used in Formula One race cars because of its accuracy. An electric toll collection (ETC) system was also added for saving some time and trouble during highway drive.
Driving Impression by Shinji Takei:Driving this Mini reminded me of the 1969 Nissan Skyline 'Hakosuka' GT-R I drove for the Great Race 2015 even though these two historic automobiles differ dramatically in body size and engine displacement among other things. While 'Hakosuka' GT-R amazed me with its endurance when it finished the whole distance during the Great Race, the Mini instantly opened my eyes wide open with the smooth-revving motor, straight cut gear box offering crisp touch, and easy-to-engage clutch manipulation.
It's easily the best Mini I have ever driven and made me pay much respect to race-spec Minis.
“The history of Mini”
The Mini was given birth in 1959 by British Motor Corporation (BMC) and became one of the most successful affordable cars on the planet. Its popularity in Japan is accounted for by the outstanding design and compact dimensions that helped prolong its production span over 40 years.
Established in 1952, BMC took the oil price surge after Suez Crisis in 1956 as an opportunity to develop an economic and compact full four-seater vehicle. The company successfully came up with an economic and reasonably-priced automobile with a transversely-mounted engine to drive the front wheels.
The high-performance 'Cooper' was later added to the lineup and 'Cooper S', the most potent grade, followed with a larger 1275cc motor, up from the regular 998. The 'S' eventually became a synonym for the fastest Mini.
From the first-generation 'Mark I' to the last 'Mark X', Minis were given continuous improvements and variation increase over ten generations. However, many different companies took over the production and sales because of slumping and unstable business.
Even after BMW acquired the Mini brand in 1994, the production of the Mini continued until the year 2000, when the all-new Mini by BMW made its debut. The total number of Mini ever produced exceeds 5.3 million.