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Porsche959 Racing

1991 Ferrari Testarossa1991年式 フェラーリ テスタロッサ

SOLD OUT UPDATE: WEDNESDAY,JANUARY,13,2016 終了

車台番号:ZFFSA17JAP0089044

・正規ディーラー車
・クラシケ取得済み
・フルオリジナル車両

“クラシケ取得済み”

当個体は、テスタロッサの中でも最終型となります。ネロデイトナ(ブラックメタリックカラー)の外装色にレッドの内装色を組み合わせた、粋な仕上げとなっています。

車を詳細に観察しながら一周してみると、そのエクステリアの驚くほどのコンディションに圧倒されます。美しく艶を湛えたブラックのペイントはため息が出るほどで、フロントバンパー下部と右サイドミラーにごく小さな飛び石跡を認めるのみです。ウィンドーガラスに傷は見当たらず、リアウィンドーにはフェラーリクラシケ取得を示すエンブレムが貼られています。ホイールにガリ傷は一切無くピカピカです。

車内を外から覗き込めば、まるで新車ではないかと驚かれるでしょう。ステアリングに使用感がないのはもちろんのこと、シート、ドア内張り、ダッシュボード及びルーフライニングのレッドレザーにも傷やへたりなどは見られません。カーペットやフロアマットまでも綺麗なままです。メッキ加工された前後フードオープナーも艶を全く失っておらず、大切にされてきた車両ということがインテリアコンディションからも伺えます。

エンジンルームに目を移すと、結晶塗装されたエアチャンバーやヘッドカバーはもちろん、配管等のパイプ類、マフラー、張り巡らされたフレーム等も素晴らしいコンディションに保たれている事が分かります。

前オーナー様は2014年11月にこの個体を手にいれた後、国内正規ディーラーにて大切にメンテナンスされてきました。現在、走行距離約32,000kmと低走行で、エンジンなど機関系も大変良好な状態を保っています。もちろん整備記録簿も多数残っています。

この個体について語るべきことは多いのですが、やはりフェラーリ・クラシケを取得していることが最も大きなポイントと言えます。クラシケ取得を証明する分厚いファイルが付属していて、数十枚にわたる写真とともに当個体の状態が詳細に記録されています。

クラシケを取得するためには、工場を出荷した時と同じオリジナル状態であることを証明しなければなりません。それは非常に厳しい審査であると言われています。フェラーリは今まで生産したすべての車両のデータを資料庫に残しており、そのデータと照合するのです。もし何か違う箇所があるとフェラーリ側に判断されれば、指摘された箇所を修正した上で、申請をし直さなければなりません。


そうした審査をクリアしておりますので、当個体がフルオリジナルであることはフェラーリ公認という訳です。是非いちど、現車をご確認ください。


“フェラーリ テスタロッサの歴史”

365、そして512のベルリネッタボクサー(BB)シリーズに積まれていた12気筒ボクサーエンジン。その発展型には、1気筒あたり4個のバルブが備わり、1980年代の半ば当時においては、市販スポーツカーに搭載されるエンジンのなかで、最もパワフルなパフォーマンスを誇っていました。

テスタロッサという呼称は、1950年代後半に世界のレースシーンで好成績を収めたスポーツレーシングカー、500および250テスタロッサから受け継いだ、由緒あるネーミングです。

“テスタ・ロッサ”はイタリア語で“赤い頭”を意味し、フェラーリ伝統のスポーツレーシングカーのカムカバーが真っ赤に塗られていたことから、この名前で呼ばれるようになったのです。もちろん、復活したテスタロッサのカムカバーも赤色に結晶塗装されています。

テスタロッサは、1984年の秋、パリ・サロン開幕の前日、シャンゼリゼ通りに面したナイトクラブ“リド”のきらびやかな舞台で披露されました。翌日からの一般公開に先駆けて、プレスとゲストが華やかなプレビューに招待されたのです。

BBの後継車であるテスタロッサもまたピニンファリーナのデザインであり、V型180度の12気筒エンジンをミドに搭載することも同じですが、見た目のスタイルは大きく変わりました。

モダンにまとめられたノーズからフロントフェンダーが膨らみを抑えて延び、最も特徴的なスリットドアへと連なります。深く切り込みの入ったドアは後方に向かうにつれてその高さを増し、非常に幅の広いリアフェンダーへととけ込んでいます。512 BBiと比べ、フロントトレッドは12mmしか広がっていませんが、リアは105mmと大きく拡幅されています。

リアからは、10年以上にわたってフェラーリのシンボルとして親しまれてきた丸形テールライトが姿を消しました。代わってテールエンドで個性を放っているのは、全幅にわたるブラック梨地塗装のルーバーグリルで、背後に角形コンビネーションライトが隠れています。

リアが大幅に拡幅され、ドアにボディカラーと同色に塗装されたスリットが切られているのは、ラジエターがサイドマウントされているためです。従ってノーズの格子パターングリルはフェラーリの伝統を継承するためのダミーであり、その両端に車幅灯/ウィンカーレンズ/ドライビングライトのコンビネーションライトが配置されています。

ヘッドライトは角形ポッドに収めたリトラクタブルタイプの丸型4灯。ラジエターをサイドマウントしたことにより、ノーズにはラゲッジスペースを設けることができました。実用に足りるラゲッジスペースがないのがBBの欠点でしたが、それを克服したことになります。


デビュー当初には、ドライバー側のAピラーにのみ、ひとつだけ装着されたドアミラーは、論議を呼びました。空力的な断面形状の長いステー2本で支えられる片側だけのミラーは、クルマのデザインバランスを崩していると見られたのです。世界の各仕向地におけるレギュレーションの問題もあって、パッセンジャー側にも同じ形状のミラーを追加する個体も多く見受けられたのです。

1997年のジュネーヴ・ショーに展示されたモデル以降、1本ステーのミラーが左右揃って備わるようになり、取りつけ部位もドアガラスのフロント端部に改められていますが、今となっては、初期のワンミラータイプが、この時代のテスタロッサの最も希少なモデルとなっているから、歴史は皮肉です。

シャシーは、2550mmのホイールベースをもつ、社内コードネームでティーポF 110 AB 100と呼ばれるものです。初期型には長らくロードカー用とされてきた奇数のシャシーナンバーが、後期型では連番のシャシーナンバーが打刻されます。

メインボディ&シャシーは、フェラーリの伝統に則り、鋼管スペースフレームとクロスメンバーで構成されており、そこに、エンジン、サスペンション、補機類を架装するサブフレームを前後に組み合わせています。ボディパネルの主要部分はアルミ製でしたが、ドアとルーフはスチール製。

テスタロッサは、フェラーリにとって、10年ぶりにアメリカ仕様を用意した12気筒モデルです。当初から世界市場を視野に入れて設計されたモデルでもありました。標準の軽合金ホイールは、フェラーリ伝統の5本スポーク星形パターンで、当初はラッジ製ハブをクロームメッキのシングルセンターナットで固定していましたが、1988年には5本スタッド固定式へと改められています。同じ年に、内装の変更も実施されました。

テスタロッサでは、前後で異なるホイール幅が採用されています。フロントが8J×16、リアが10J×16で、フロントコンパートメントにスペースセーバースペアタイアが収まりました。ホイールの奥に大径ベンチレーテッドディスクブレーキが備わりました。前後油圧回路は独立で、サーボアシストが備わっています。サスペンションはウィッシュボーン+コイルスプリングで、油圧ダンパーによる全輪独立懸架、リアのコイル&ダンパーユニットはダブルタイプとし、前後にアンチロールバーが備わりました。

フェラーリのロードカーとしては初となる、1気筒あたり4バルブ、つまり48バルブのフラット12を搭載することになりました。社内コードネームはティーポF 113 A 000。82mm×78mmのボア・ストロークから得る4943ccの排気量は512 BBiから変わりありません。ベルト駆動のツインカムヘッドをもち、初期型BBではアイドラーギアを介していたのに対して、クランクシャフトから直接駆動力を取っていました。ドライサンプエンジンが5速トランスミッションと一体二階建てで縦置きされるという点は、BBとまったく同じ構造です。

点火システムはマレリのマイクロプレックスMED 120 Bによる電子制御。ボッシュのKジェトロニック燃料噴射を備えていました。ヨーロッパ仕様が390bhp/6300rpm、アメリカ仕様が380bhp/5750rpmでした。右ハンドルと左ハンドルの両方が設定されていました。

テスタロッサは外観上の変更をほとんど受けないまま、1991年にその生産を終えることになります。シャシーナンバー53081から91923にいたる、合計7177台が作られました。

1991 Ferrari Testarossa
Chassis No. ZFFSA17JAP0089044

- Officially imported to Japan
- Ferrari Classiche acquired
- Fully original

“Approved by Ferrari Classiche”

This example is the last-year-model of Testarossa. It is finished in fashionable color combination; Nero Daytona (black metallic) for exterior and red for the interior.

Looking into the interior from outside, you will be amazed because the condition is like a new. The steering wheel never shows the sign of use, and the red leather upholstered for the seat and inner lining of the door, either.

The ex-owner bought this example in November 2014 and had good maintenance in the official dealer in Japan. The car has only accumulated 32,000 km and the mechanical such as engine remains in good conditions.

There are actually a lot to talk about this example, but the biggest point to show is that it acquired Ferrari Classiche.

Classiche requires the proof that the vehicle is in the same original condition as when leaving the factory. It is said as a rigorous screening because Ferrari stores all the data of the vehicles they ever produced in storage and compare the example and its data.
If Ferrari judged there was something different, the applicant must apply again with the pointed parts replaced with an original.

This example passed such examinations, so it has been proved fully original by Ferrari.
Please come to inspect that actual vehicle in person.

“The history of Ferrari Testarossa”

Ferrari Berlinetta Boxer series, 365 and 512, carried a V12 boxer engine.
The successor with four valves per cylinder displayed the most powerful performance amongst the production sports cars in the middle of 1980’s.

The name “Testarossa” originates from the sports racing cars, 500 and 250 Testarossa that took the racing world by storm in the latter half of the 1950’s. The Italian word “Testarossa” means ‘Red Head.’ The Ferrari’s sports racing cars of the era had red-painted cam cover, so it was called by that name. The cam cover of revived Testarossa was wrinkle painted in red as well.

Testarossa was unrevealed at the gorgeous stage of the nightclub, Lido on Champs-Elysées, on the day before Mondial de I’ Automobile in the fall of 1984. The press and special guests were invited, ahead of the next day’s public preview.

The successor of BB(Berlinetta Boxer), Testarossa was also designed by Pininfarina, but the styling had a lot of changes although it mid-mounted the flat-12 engine as well.

The front fender line goes from the modernized nose to the characteristic door with horizontal slits by lowering the swell. The door with the deep cuts connects the very wide rear fender by its height rising up. Front tread was enlarged only by 12mm, but the rear was enlarged by 105mm compared to its predecessor 512BBi.

The circle tail lights on the rear vanished, although they were beloved as Ferrari’s symbol for more than a decade. So, what substitutionary stands out is the black matt finish louver grille for full width. There behind are squared shape combination lights.

The reason of wider rear, the same color painted slit on the door as the body is to side-mount the radiator. Thus, the lattice-pattern grille on the nose is dummy just to inherit the Ferrari’s tradition.

There are the combination lights with width indicator, winker lens and driving light on both sides of the grille.

Headlights housed in the square box are retractable circular four lights. Side-mounting radiator allowed the front nose to have storage. That overcame the weak point of BB that had not enough storage.

At the time of its debut, it was a controversy that door mirror was set only on the A pillar of the driver’s seat. The one-sided mirror was thought to ruin the sophisticated design of the car, that was supported by two stays with its aerodynamically long cross-section-shape. There were many examples modified to have another one on the passenger’s seat’s side to meet the regulation of its nation all over the world.

After the one example exhibited in Geneva Motor Show in 1997, it had reforms that the mirrors with one stay are set on both sides, and its placement was changed to the front edge of the door glass. But history is irony. The former model with one mirror is now the rarest and most valuable amongst the Testarossa of this time.

The chassis is in-house code-named "Tipo F 110 AB 100" with 2550mm wheelbase. The former models have odd chassis numbers that used for road cars in long term. The latter models have punched serial chassis numbers.

Main body and chassis are composed of steel pipe frame and cross member, following Ferrari’s tradition. There have the front and rear sub-frame installed with engine, suspension and auxiliary equipment.

The body panels are mainly made of aluminum, but doors and roof are of steel.

Testarossa was the first Ferrari’s 12 cylinders engine model for U.S. spec in ten years, aiming to sell all over the world. The standard light alloy wheel was traditional star-shaped five spork. That initially locked the Rudge’s hub by chrome-plated single center nuts, but five stud locking was applied in 1988. And also, the interior had updates in the same year.

The wheel width is different; front is 8J×16, rear is 10J×16. Space saver spare tire is stored in the front compartment. The large ventilated disc brakes are equipped with the inner part of the wheel.

The hydraulic circuit is independent on both front and rear, and also has servo assist. The suspension is wishbone and coil spring. All wheel is independent suspension adjusted by the hydraulic damper. The coil damper unit for the rear is double. The suspension is strengthened by the anti-roll bar on front and rear.

The engine is flat-12 with four valves per cylinder, thus forty-eight valves for the first time in Ferrari’s road car history. Its in-house code name is "Tipo F 113 A000". The displacement, 4943cc was not changed from 512 BBi, produced from the bore stroke ratio; 82mm×78mm.

It has twin cam head driven by a belt and was powered directly by the crankshaft although the former BB was powered by the idler gear. The dry sump engine is vertically duplex-mounted with the five-speed transmission as one. That is the common structure with BB.

Ignition is digitally controlled by Magneti Marelli Microplex MED 120B, also with Bosch K-Jetronic fuel injection. For European spec, 390bhp/6300rpm, and for U.S. spec, 380bhp/5750rpm. There are both right and left handle models set.

Testarossas have produced 7177 examples in total, from the chassis number 53081 to 91923 by the end of production in 1991 without having few exterior changes.