1974 Nissan Fairlady Z (S30)1974年式 日産 フェアレディ Z (S30)
SOLD OUT UPDATE: THURSDAY,JUNE,16,2016 終了車台番号:S30-120134
・ガレージ保管
・ストリートでの使用を主眼にモディファイ
・ジャパニーズクラシックを代表する1台
”丁寧に扱われたジャパニーズクラシック”
ここでご紹介する1974年式 日産 フェアレディ S30Zは前オーナー様が2009年に倉庫に眠っていた所を発見したという車両です。 見つけた当初はフルオリジナルという状態でしたが、4年という歳月をかけて240ZG仕様にモディファイを行っていったあたりにオーナー様の熱意を強く感じます。
まず、当個体のエンジンはL28型をベースに排気量を拡大していますが、無理な排気量アップは行わず、あくまでもストリートでの使用を前提に3.0Lに留めています。 キャブレターには定番であるソレックス製44口径、ヘッドにはこれも定番のN42型が使われ、エキマニはタコ足タイプを使用しています。 マフラーは2本出しですが、2本のパイプが縦に並ぶ、いわゆる”縦デュアル”と呼ばれるタイプが装着されています。 パワーアップに伴って増加した熱量に対しての冷却はアルミ製ラジエターで対応しています。
クラッチはストリートでの扱い易さに主眼を置き、レーシングタイプではなく、ストリート仕様のものを装着しました。 前後サスペンションは車高調整タイプとし、ホイールはハヤシレーシング製ストリートタイプをインストールしています。
外見は240ZG仕様となり、ガレージ保管のおかげもあってグリーンのボディカラーは美しい状態を維持していますし、ホイールにガリやキズも無く、新品と遜色ない状態と言ってよいでしょう。 各メッキパーツの輝きも見事という他ありません。 内装は純正のシートやダットサンステアリング等が残っており、ダッシュによく見受けられるひび割れもなく、好コンディションに保たれています。 エンジンルームは綺麗なだけで無くキャブレターも好調さを保っています。 その証拠にエンジンは一発で始動し、安定したアイドリングを見せるばかりでなく、マフラーからは快音と呼ぶにふさわしいエキゾーストノートを響かせるところからも行き届いた整備が伺えます。
S30世代のゼットも近年高い人気を博し、価格が高騰するとともに入手が大変難しくなっています。 市場での評価が高まっている昨今、このような好コンディションの1台を手に入れる機会はそうはありません。 このまま乗るもよし、オリジナルカラーにレストアするもよし、いずれにしてもこの貴重なジャパニーズクラシックを大いに楽しんでいただける事は間違い無いでしょう。
”フェアレディZ S30/S31の歴史”
フェアレディZ S30/S31はダットサン・フェアレディの後継として1969年に登場し、当時最先端であったヨーロッパ製スポーツカーをはるかに凌ぐコストパフォーマンスによって特に北米市場で人気を博したスポーツカーです。
当時の米国日産社長、片山豊によって企画され、魅力的なスタイリングと高度なスペックを兼ね備えていただけでなく、ヨーロッパのライバル達に比べてリーズナブルな価格とも相まって、高い競争力を誇りました。 搭載されるエンジンは2.0リッターから2.8リッターまで5種類がグレードや仕向地によって用意され、中にはスカイラインGT-R用のS20型エンジンを積んだ”432”と呼ばれるグレードも限定生産で存在しました。
このS30/S31型Zの成功の裏には、実用性、信頼性、整備性や年々厳しくなる排ガス規制への対応策を次々と実施したという事実も欠かせません。 1978年に生産が終了するまでに55万台が販売され、当時のスポーツカーとして例を見ないほどの成功を収めるとともに、DATSUN(ダットサン、日産車輸出用モデル)ブランドの名声を高めることとなりました。
Chassis Number:S30-120134
・Garage-preserved example
・Numerous upgrades for on-street performance
・One of the major stars of the Japanese classics
“A Japanese classic that was lovingly cared for”
The 1974 Nissan S30Z introduced here had been long left in a barn when it was found in 2009. Though it was perfectly original when found, the owner spent four long years and a great sum of money to convert the car into 240ZG spec.
As a starter, the engine was based on a L28 unit and moderately enlarged for a road use, to 3.0 liters. It was then fitted with Solex 44 carburetors, a widely-used N42 cylinder head, and an exhaust manifold. As for the exhaust, this individual is equipped with a so-called vertical dual type where two exhaust tips are vertically lined up. An aluminum radiator takes care of a large amount of heat the strong motor produces.
A street-type clutch was installed instead of a race-spec unit for easy manipulation while the height-adjustable front/rear suspension and street-spec aluminum wheels by Hayashi Racing were equipped in order to improve the footwork.
Appearance wise, it looks as good as any 240ZG-spec cars on the market while its green paint and all the plated pieces remain beautiful thanks in large part to indoor storage. The aluminum rims show no gully scratch or any other damage and look almost new. Inside, the original seats and steering wheel are still in place while there are no visible chaps and cracks on the dash to indicate to us how good its overall interior condition is. Everything inside the engine compartment is not only a joy to see but also in great running condition. As a matter of fact, the motor fires instantly before idling stably to show how well the carburetors are adjusted while the exhaust gives a healthy growl at any rpm.
It is becoming tougher and tougher to acquire a Z car of S30 generation because of the surge in prices as a result of rising popularity. Though needless to say, there are not too many opportunities now to obtain an individual that is in as great condition as this one is. Either you own this to sparingly drive it as is, or you restore it back to its original specifications, you will no doubt have an absolute joy of cherishing this stunning example of Japanese classics.
“The history of Nissan Fairlady Z type S30/S31”
Nissan Fairlady Z S30/S31 debuted in 1969 to replace Datsun Fairlady and took the North American sportscar market by storm with its cost performance far exceeding the European rivals.
It was put together by Yutaka Katayama, who ran U.S. Nissan at the time, and highly competitive in the market thanks largely to its attractive style, strong performance, and reasonable price. It was offered with five different power units ranging from 2.0 to 2.8 liters depending on the grades and destinations. There even was a limited production model tagged “432” that installed the state-of-the-art S20 twincam inline 6 originally developed for the Skyline GT-R.
The Z cars would not have had that kind of success if not for Nissan's continuous effort for improvements regarding daily usability, reliability, serviceability, and ever-harshening emission control. Before the production ceased in 1978, Nissan ended up building 550,000 individuals, an unprecedented success for the sportscars in that era to put Nissan (DATSUN) brand on the map.